Ny forskning ger ny kunskap som i alla fall gett mig mer än nog anledning att vara väldigt försiktig med att säga nåt om vad djur inte kan. Djur planerar för framtiden, tillverkar verktyg, räknar, interagerar - mycket av det som kommit fram skulle jag får inte längesen sagt vara helt osannolikt. Så vad vet man om vad som rör sig i en fiskhjärna? Inte mycket.

Somligt är i alla fall visat, myten om att guldfiskar bara har tre sekunders minne och alltså inte vet var de var nyss, använt som försvar för kupor, är definitivt punkterad. Det går utmärkt att lära guldfiskar många trick och de kommer ihåg vad de lärt sig i månader.

Så hur vet man att en fisk inte kan ha tråkigt? Det ligger sin risk redan i att använda termer som kommer ur vårt känsloliv men om man nu försöker undgå den fällan genom att i stället fråga sig om en fisk kan bli understimulerad så skulle ju jag inte se det som osannolikt. Vissa djur har ju lyfts upp i intelligens, kråkfågel visar sig t ex ha ungefär samma intelligensnivå som stora apor, och jag misstänker starkt att fiskar är grovt underskattade när det gäller intelektuell förmåga. Risken är stor att man i framtiden kommer att bli lika förundrade över att det en gång fanns folk som inte trodde att en fisk kan ha tråkigt som vi är över att man en gång i tiden tyckte att det var onödigt besvär med bedövning när man opererade spädbarn.

Oavsett vad man nu tror om det här så är i alla fall en sak säker, i Sverige så får vi inte ha fiskar enligt vad som visas i de där filmerna. Det är faktiskt straffbart.