Det är i alla fall ingen nackdel att använda medel som till exempel Nitrivec men som Xul skrev så klarar man sig säkert utan det med om man startar väldigt lugnt. Jag använder hur som helst alltid Nitrivec i nystartade kar.
Vattenberedningsmedel är i de flesta fall onödigt men det beror lite på var man bor. För mig som bor i Växjö är det nästan ett måste eftersom vi har mycket kloraminer i vårt vatten. Det finns någon lista på orter som har mycket kloraminer i sitt vatten här på forumet. Om du gör en sökning lär du hitta den.
Huruvida man ska använda PMDD och easy carbo från början finns det väl olika åsikter kring. En del tycker att man inte ska göra några vattenbyten första månaden och om man gör på det sättet bör man inte använda PMDD eftersom man behöver göra vattenbyten varje vecka för att nollställa näringsnivåerna. När jag startade mitt 420-liters så började jag med PMDD och easy carbo på en gång och efter tre veckor ungefär fick jag rätt mycket jobbiga trådalger. Om det berodde på min gödning eller om det bara var för att karet var nystartat vet jag inte men efter 2-3 månader så försvann de hur som helst.