Tack för dina svar Camilla.
Nej det handlar inte om VF diskus, Tefe är bara Stendkers försäljnings namn. Det sura vattnet har jag pga odlarens egna tips.
Det är absolut inte alla som matvägrar utan bara ett par stycken, ett par av de andra blir, framför allt vid matdags väldigt revir hävdande, detta har kommit efter hand.
Jag ska hålla upp med maten tills måndag men man blir ju ändå lite orolig för de "då och då" mörka, apatiska fiskarna.
Jag har cirkulation i berednings tunnan, ytterfilter med torvgranulat, jag kan utan problem byta vatten varannan dag också, frågan är hur jag ska göra ikväll, vilket vatten jag ska välja?
Det nya ytterfiltret har även nytt filtermaterial, det stora ytterfiltret är dock orört sen uppstarten.
Jag tror inte att de är stressade fortfarande, det tyckte jag gick över efter ett par dagar, tycker snarare att de varit oerhört nyfikna när man grejar i akvariet, svårt att hålla dem borta från sugslangen :).
Satt och kollade på den hängiga fisken en lång stund ikväll då den hade parkerat sig så att jag kunde närstudera den riktigt och jag kunde då se att den andades betydligt snabbare än de andra, gälparastit???
Kollade sedan runt här på zoopet och läste en del motsägelsefulla råd... "sänk temperaturen några grader", " höj tempen några grader", "tillsätt salt", "tilsätt inte salt".
Lite förvirrande, vad gör ni som har diskus?
Mvh/
Poppe