Bygert skrev:Det finns regler för sällskapsdjur, cirkus, djurförsök, pälsproduktion... och ett antal användningsområden för djur ytterligare. Den här användningen av djur passar inte in i något av det som det finns regler för, det är helt oreglerat område. Det finns inget tillståndskrav som är aktuellt och det finns inga särskilda djurskyddsregler. Det enda jag kan se att man kan göra åt saken med dagens regler är om man kan visa att djuren lider och åtala för djurplågeri.
Det var djurskyddssidan, det finns ju också en medicinsk sida av saken. Djur används på annat sätt i behandlingar, blodiglar för att behandla kroppsdelar som sytts tillbaka, fluglarver för att rensa upp i sår. Det ser inte ut att vara mycket regler när det gäller sånt heller, det finns till och med folk som ger kurser till vem som vill i behandling med blodiglar.
Så länge man aktar sig för att åka dit för kvacksalveri genom att prata för högt om medicinska effekter av de där fiskarna utan mer marknadsför det som något i stil med skönhetsbehandling så tvivlar jag på att man kommer åt det den vägen heller. Gillar man inte det här eller tycker att det behövs nån slags reglering så blir det till att skriva ihop nåt nytt, den här verksamheten ramlar rakt igenom det som finns idag.
Det är bara ryggradsdjur som kräver tillstånd. Allt annat kan man göra nästan vad man vill med.
Om jag inte minns fel finns det en bevisad effekt av att just Garra rufa lindrar psoriasis. Pga att den har en enzym i salivet och jag tror att detta enzym ingår i psoriasismedicin.