Jag vet egentligen inte så mycket utan de sköter sig själva :-) Men vattenbyten gör jag en gång i veckan, min botior älskar det. (tror jag ;-) men de blir som födda på nytt iallafall ;-)) Likaså ancistrusarna - de är framme ganska mycket sen jag började med vattenbyten enligt mitt förra inlägg.
Kanske är din lata hanne för gammal och orkar inte? Det kräver ju ganska mycket av hannarna när honan släppt rommen- är det inte ca 3 veckor de ligger där? Ca 1 vecka och syresätter rommen, viftar med fenorna hela tiden... och kanske drygt 2 veckor vaktar ynglen tills gulesäcken är borta och de är redo att titta ut? Jag brukar ge honom en liten tablett i grottöppningen när han vaktar sina yngel - visserligen ska han klara det men den senaste här åkte på 2 kullar på raken för att honskrället hann lämna mer rom innan jag fick ut hanen.
Låt den gamla hanen bli "oldman" i ditt ordinarie kar - min sitter i roten och gör inte en fluga förnär och där får han sitta så länge han vill och ibland "lullar" han runt i karet ;-)
prova att byta ut hanen mot en med rediga spröt -men utan att vara "gammal"