Azur skrev:Du verkar fortfarande tro att evolution är något bra. Evolution är inte förbättring eller framsteg, bara förändring. Den har framförallt ingenting att säga om hur saker borde vara. Evolution är som gravitation: den är inte ond, god, bra eller dålig, den bara är.
Inget av vad jag sa var något vare sig gott eller ont, jag håller med dig om att evolution bara är. Kanske fel uttryck att säga att den driver arten framåt? Om det var vad du reagerade på. Men evolution är ju givetvis till fördel för vissa arter i vissa perioder. Vissa går segrande ur "striden" medan andra tynar bort. Om det är bra eller dåligt på det stora hela går ju inte att avgöra, men för den art som får bättre förutsättningar att sprida just sina gener kan man ju säga att det är "bra".
Azur skrev:Att människan är ett djur är inte på något sätt en ursäkt att inte försöka undvika misstag. Befolkningsökning och resursutnyttjande är frågor som är under mänsklig kontroll, ingenting som "bara händer".
Jag tror du missförstår mig, jag letar inte efter en ursäkt, men jag hävdar att vi givetvis lever våra liv på bästa sätt som vi kan. Men att påstå att vi har någon form av kontroll är för mig en grov missuppfattning av mänskligheten som just kommer från tron om att vi människor kan kontrollera medan djuren bara är. Vi resonerar ofta; "När en människa känner något (kärlek) så är det något unik och djur kan inte känna detta." När i själva verket det är exakt samma känslor som ett djur har som är parbildande. Varför skulle vi vara annorlunda. Detta resonemang kan man sprida till hela vårt artspecifika beteende, vi har ingen kontroll. Det finns riktigt roliga experiment som jag tycker är en pusselbit i detta, exempelvis markovkedjor. En extremt enkel liten matematisk princip som man på 60-talet använde för att generera tidningsartiklar. När en journalist tycker sig vrida och vända på en situation och beskriva den på ett finurligt sätt så visar det sig att det är fullt predikterbart och våra fria tanke kanske inte är så fri ändå. Markovkedjorna genererade fullt läsbara och intressanta artiklar om man inte är alltför petig...
Det är här jag menar att även om vi tänker och gör saker rationellt så finns en kraft inom oss som som gör oss väldigt förutsägbara och det är just vårt genetiska arv som inte kan undvikas. Exakt vad som kommer att hända framöver tror jag inte kommer att vara kopplat till våra rationella tankar utan snarare en mer fundamental styrning som naturen givit oss. bland annat överlevnadsinstinkten
Azur skrev:Vad som på lång sikt kommer hända om vi inte kan övertyga religiösa runt om i världen att födelsetalen måste balanseras OCH alla överallt att levnadsstandarden måste balanseras mot resurserna, är ökande råvarubrist. Det yttrar sig i konstant ökande priser på viktiga råvaror och en gradvis allt nedsliten miljö. Det leder till att en större och större del av jordens befolkning inte kommer att ha råd med mat, vatten och medicin. Det höjer dödstalen tills vår befolkning och levnadsstandard ligger inom vad jorden kan försörja. Hur illa det blir kommer huvudsakligen att bero på var på jorden man bor, om man bor i ett rikt eller fattigt land - vi kommer att klaga på att vi inte längre har råd att ha bil eller eget hus, medan befolkningarna i världens fattiga länder dör som flugor.
Eller så undviker vi det genom att justera befolkningstillväxt och resursutnyttjande.
Japp, och när det händer kommer vi att reagera på bred skala. Den stora frågan är om mänskligheten som helhet vi kommer att kunna agera innan något allvarligt händer och våra instinkter tar vid. När de tar vid blir det action, är jag säker på.