Varför hata just Rottweiler???
Min gube (väktare) hade en Rottweilerhane när vi träffades (fd hangarhund å "absolut livsfarlig").
Denne underbara Rottisherre tillät gubens två småtöser att sova på honom (huvudkudde) och klä ut honom till påskakärring mm...
ALDRIG farlig i normala situationer på hemmaplan eller ute!
Men nåde den rackare som kom med onda avsikter!!!
Precis så ska de större vakthundsraserna vara!
Vi har idag två Schäfrar varav hanen utbildas till tjänstehund...
Vi har tre barn och en fjärde på gång.
Hundarna lever i familjen som familjemedlemmar tillsammans med katter och kanin.
Tiken (min) är hanens dotter och även om de båda vaktar skarpt så händer ABSOLUT INGENTING förren situationen kräver det!
Felavlade hundar i felaktiga händer är ALLTID en stor risk för alla, inkl ägaren själv.
En frisk och sund hund med en trygg och bestämd ägare/förare och som vet sin plats i hierarkin är mig veterligen ALDRIG lömsk och opålitlig oavsett situation...
Tack för mig!!!
Hunden ska ALDRIG bestämma när "situationen" kräver en insats!!! Ägaren ska ALLTID bestämma om det är en fara och om hunden ska agera! Och den ska aldrig vakta, gör den det så har du inte tagit din plats som ledare och hunden är då en fara för sin omgivning!! Felavlade... ??? finns bara olämpliga ägare! Ska man prata om fel avel så gäller det isåfall när vi avlar fram hundar som har andningsproblem, ledproblem och olika handikappande egenskaper! och dit hör nog inte kamphunden, den är ganska fulländad;)