GöranE skrev:Tacksam för all input jag kan få.. Skall prova det. Frågan är bara vad jsg skall ha i resten av karet:)? Någon som har en megarot som ligger och skräpar hemma? ;)
Jag hade tänkt måla glasskivan svart som bakglasrutan men som tur var så läste jag på färgburken att den var giftig för vattenlevande organismer.
Tror jag skall sätta dit en svart plastskiva eller liknande istället. Framför denna skall jag peta ner lite höga växter mellan stenarna, helt nödvändigt om man har jordätare. Dom blir uppgrävda annars.
Hmmm. Skissar på ett smart sätt att fästa grejor(rötter mm) på bakre rutan. Återkommer..
Ja, en svart plexiskiva kan nog göra underverk där framför filterkammaren. Vad du skall ha i resten av karet, om du nu sätter den där roten framför filterfacket - och på så sätt "killar en darling" - är nog inga problem, det är just det där sköna letandet av grejer till karet som är roligt...tycker jag...
Att fästa rötter så att säga dikt an mot bakglaset går att göra på flera sätt - det finns sugproppar med skruv, man skruvar in en skruv i roten och suger fast den på glaset - eller så binder man rötterna med metalltråd, typ aluminium, genom ett borrat hål i roten, bockar tråden och hänger över bakre glasets kant. Man kan också binda röter på samma sätt och hänga i skenor som man kan lägga kors och tvärs under täckglasen... ja, det är bara att spåna på så kommer det en massa lösningar!:)
Jag har faktiskt ett par redigt rejäla rotjävlar som står här - enda kruxet är att jag planerar att ha dom i mitt kommande projekt (i nya huset) - men det kan bli ett par över och har du behov av dom då (vet inte när detta blir riktigt) så kan vi kolla på om de kan passa i ditt kar.