I går fick vi till en ordentlig sjukstuga så stackaren slapp bo i hink. Den fortsatte att vara slö men istället för att ligga på botten så tyckte den att det var bekvämare att ligga uppe på pumpen även om den fortsatte att gå ner till botten några gånger. Trodde bara att det var att avliva kvar om den överhuvudtaget skulle överleva natten. Den har ju varit riktigt hängig ganska många dagar nu.
Har läst och läst om div sjukdommar, men hittar inget som stämmer in perfekt och bestämde mig för att avakta och se vad som hände med fiskarna i huvudakvariet. De är ju för tillfället friska och krya utan några symtom alls. Upptäckte också att min lilla sjukling hade en reva i stjärtfenan, men det ser inte ut som fenröta.
Men nu har det hänt saker. Sjuklingen började simma lite mer först längst botten, men sen även vid ytan. Såg att den snappade vid ytan men tyckte att det inte borde vara syrebrist i vattnen. Så jag funderade på om firren letade mat och hällde i några flingor. Min lilla sjuka platy förvandlades till en hungrig piraya. Hon verkligen högg in på maten.
Hon vilar fortfarande mycket, men det verkar som det vänt. Funderar på om hon helt enkelt lider av stress. Hanen är ju enormt uppvaktande. Han ska få fler honor bara vi är säkra på att det inte är något smittsamt. Kan en platyhane har för många honor?
Så jag avaktar och ser om platyn återhämtar sig eller om det bara är en tillfällig förbättring.