Sådär ja. Bara för ni sa det så kom nitriten. Ja, det var ju inte direkt oväntat.
Den gamle ancistrusen är död. Nu hade den ju inte varit sådär jätterörlig, men det har den aldrig varit ens i sitt gamla kar. Den såg lite skadat ut och jag såg den nya i dess närhet igår kväll, så kanske dom inte gillade varandra? Fast det borde varit en hona, den gamle. Nåja. Inget att gråta över.
Städade karet och sög lite försiktigt upp rester av hornsärvsblad. Tog en hink vatten från det gamla karet med "skit" i från botten och pumpen och lät det sugas in i nya via ytterfiltret. Tömde ut två hinkar till och fyllde på med nytt vatten. La i 1½ tsk salt. Jag tycker pH och KH är för låga. Eftersom det andra karet har lite andra värden tror jag att den där kattsanden påverkar. Jag bara inbillar mig att lera bör höja pH, inte sänka?? I all fall la jag i 2 tsk bikarbonat också. Det får stå några timmar nu innan jag mäter igen.
Barberna ser pigga ut och har kommit fram lite mer, utom en som gömmer sig bakom slangarna. Jag är alltid misstänksam när flockdjur/stimfiskar avviker från gruppen och håller sig för sig själva...det är den minsta också. Får hålle ett öga på den.
Dom har inte fått någon mat sen i torsdags. Jag vet att det inte går nån nöd på dom, men HUR ska man få dom att äta om dom inte kommer fram?