Dre skrev:
Jag hörde från en bekant som bor i området att dessa personer är vanliga svenssons som har haft hund i massor av år utan problem.

Husse eller hund, det lär vi aldrig få veta...

De hade väl tagit hand om hunden? De hade tagit över den för ett halvår sedan - hur hundvana de än är så "vet" de ju inte vad hunden varit utsatt för tidigare år.
Kan ju faktiskt ha varit de tidigare ägarna som präglat hunden - det försvinner ju isåfall inte på några månader.

Klart alla hundar är värda att rehabiliteras - och i säkert 99% av fallen är det människans hantering som hunden behöver rehabilitering för - sorgligt.
Och såklart lika sorgligt att en liten flicka skulle behöva råka ut för det, menar inget annat.

Men hur man än vänder och vrider på det så kommer man inte ifrån att vissa hundraser ska vissa människor helt enkelt inte ha... man måste som tänkande människa inse sina begränsningar och inte bara köpa, köpa, vill ha, vill ha.... Att vissa hundraser kräver mer konsekvent uppfostran än andra innebär inte att de är olämpliga som hundar i hem - det pekar snarare på olämpliga människor, inte alla klarar att vara konsekventa och bestämda - på rätt sätt.

Som jag läste tidigare, för några år sedan var den schäfrar som var på tapeten och ansågs människofientliga och lynniga...
Tittar man på all historik som finns så har de alla "fallen" oftast en gemensam nämnare: olämplig ägare...

Med olämplig menar jag inte att alla slår sina jundar, låser in dem osv - man kan som människa ha en helt olämplig personlighet för just vissa hundraser, hur snäll man än är.
Ett hundköp är ett NOGA övervägande och studerande om rasen och man måste fråga sig om man är lämpad och svara ärligt inför sig själv om köpet.

Inte bara: är hunden lämplig för mig ?? UTAN också: är JAG lämplig för hunden ?? !!