usch... jag vet inte hur jag ska börja egentligen..

Men f*n vilken onödig diskussion...
En av mina kompisar har två stycken underbara Rottweiler, som aldrig på nått sätt attackerat någon, eller ens visat sig aggresiva mot nån.
Rottweiler är definitivt inte någon kamphund -.-
visst finna det "sjuka" individer, som borde avlivats för länge sen, men till 95 % av fallen är det ägarens fel att hunden blev som den blev, på grund av bristande ansvar.
Alla hundar av alla raser kan bli aggressiv aoch opålitliga.
T.ex för nått år sen (jag tror jag och mina kompisar precis fyllt tolv eller tretton) Så var vi ute och gick. Vi kommer förbi ett hus med en trädgård, där det på halva gårdsplanen finns en ganska hög häck. Bakom där står en labrador och viftar på svansen och springer fram till oss (Vi gick på trottoaren precis brevid häcken) Vi stannar till lite och hälsar, men utan att "stoppa in" några fingrar eller så. Sen börjar vi gå igen, och helt plötsligt hör i världens "morr" och vänders oss om. Jag ser hur hunden riktigt flyger fram mot toppen av häcken, med tänderna blottade och vi börjar springa. Hunden "trasslar in sig" i häcken, men kommer loss och springer över gårdsplanen till andra sidan, där det inte finns något staket, och rusar fram mot oss. Precis då kommer ägaren, och hunden vänder helt om och springer fram till henne. Men hon hann aldrig se vad som hände, och vi var så skrämda att vi bara gick därifrån. Någon vecka senare får vi höra att samma hund helt oprovocerat attackerat en åttaårig pojke på kickbike. Han hade blivit ganska allvarligt biten. Senare fick den hunden avlivas...
Och detta var ju en "snäll" labrador. Tycker jag att de ska förbjudas? Nej.
Att folk i allmänhet skulle tycka att rottweilers är den mest obehagliga och skrämmande rasen tror jag inte ett skit på. Annars har de aldrig mött en Rottis i verklighet, utan säkert bara fått läsa om dessa "skräckhistorier" i tidningarna.
Jag dömmer aldrig en hund efter ras om jag skulle möta en på gatan. Istället "läser" jag av energierna den utstrålar. Jag tittar alltså inte på kroppsspråk eller så (eller..om en hund kommer rusande mot mig med blottade tänder behöver man knappast det) Och i princip alla Rottweilers jag mött har varit snälla.
Jag har mött 3 st aggressiva hundar. Labradoren som jag nämnde ovan,två blandrashundar (som inte hade något "kamphund" i sig, bara "sällskapshund") och en chihuahua...

Så det där om att Rottweilers skulle vara mycket aggressivare än andra hundar ger jag inte ett skit för.

Edit: Självklart kollar jag kroppsspråket om man säger så, men jag läser även av energierna... lite dåligt förklarat... men jag menar inte att jag helt ignorerar hur en hund beter sig...
äsch... dålig på att förklara