MaxB skrev:Halloj Markus!
Kul att du skall köra lite borelli - en mycket trevlig och vacker ciklid!
Jag tycker det ser fint och mysigt ut i ditt kar inredningsmässigt.
En sak som jag hade funderat i lite andra banor om är de stenar du har byggt inredningen med. Lavasten, och även de där runda stenarna tar onödigt mycket volym i anspråk. (Om du kollar stenarna som fanns i mitt 80-litare, i borellitråden - så var dessa ihåliga, konstgjorda, och tog därför inte så mycket spejs som det kanske såg ut.)
I 40-liter hade jag lagt de där kokosnötterna på strategiska ställen - så långt ifrån varandra som möjligt - sedan varvat med mindre rötter och t.ex. javaormbuske och på så sätt skapat massor av utrymme och gömställen mellan alla de små rotbitarna - och kanske, kanske garnerat med någon sten som verkat "snygg" på något ställe.
På detta sätt skapar du en mycket större volym i ditt kar, som nu går till spillo därför att all sten tar upp denna plats.
När du lagt ett täcke av rötter på ett trevligt sätt så kommer javan att växa ovanför och täcka rötterna snyggt. Akvariet ser då rejält och tätt inrett ut, men det finns massor av plats för fiskarna att simma in och ut genom rotverket - på så sätt gör du två flugor på smällen i ett litet kar.
Detta är bara några idéer och inget du nödvändigtvis behöver göra!
:)
Roligt med fler apisto folk vill jag börja med att säga, då jag själv är helt fast i apisto träsket.
Som Max säger så skulle även jag rekommendera små rötter istället för sten, och mitt tips där är att faktiskt hitta många små rötter istället för några få större, detta skapar ett mycket större nätverk för apistos och annat sällskap att gömma sig i osv. dessutom får du naturliga grottor i vilka dina apor kan lägga sin rom osv.
Ska väl dock tilläggas att jag är en av de få som anser att kokosnötter är helt onödiga då fiskarna själva skapar de grottor de behöver av vad som finns i karet. (givetvis måste de trivas då)
Hur jag menar ser du litegrann i min 54L tråd, dock är det lite väl igenvuxet för tillfället, ansning på söndag