Det är här det blir problem. Enligt dig är det okej att vrida och vända på religiösa symboler då det ur dina ögon inte är något allvarligt, men ur en religiös persons ögon kan det ses som den största förolämpningen på denna jord.

Angående Mohammed är det återigen en stor skillnad mot övriga religioner, en avbildning är en kränkning enligt islam och därför blir det extra uppståndelse.

Att dra alla världens muslimer över en kant för enskilda händelser är samma sak som att säga att alla kristna mördar homosexuella, helt fel.

Att tolka religösa symboler ur en annan vinkel, ur en icke-religiös vinkel SKA vara helt okej, det gör man med allting annat, filmer, musik och sådant och gör covers, nya versioner och allt, varför kan man inte tolka religiösa avbildningar på samma sätt? Varför ska det få särskild behandling? Det tycker jag är väldigt fel.

Men visst, att en religös person kan ta det helt fel är helt förstårligt men det ska ändå inte komma till mordhot och allt vad det nu har blivit, vi lever ju i 2010! Det är inte år 500 där vi hugger ihjäl varandra och är barbarer, utan vi delar åsikter, vi har olika syn på saker och ting och först och främst vi RESPEKTERAR det, åt båda håll.

T.ex

a) Att konstnärer inte ska rita t.ex en bild där "Muhammad" har sex med en get är självklart, det skulle man inte göra med någon religiös avbild. <--- Respekt för religionen

b) Att muslimer ska respektera att folk har olika syn och tolkningar och att det är en sak som har funnits i västra världen i otroligt många år att vrida och vända på saker, att göra satirer osv och inte börja ta det som att man vill förstöra deras religion. <--- respekt för konstnärer och allmänheten

Och nej, såklart jag inte drar alla muslimer över en kam, det finns ju säkert muslimer som tolkar det lika som vi icke troende gör, på ett roligt sätt och inte tar mycket allvar till det hela.

Vilks försvarar sig med att gömma sig bakom argument som "jag testar yttrandefriheten" och med det argumentet kan du provocera med vad som helst, även sexuella handlingar, som är tabu i en annan kultur.

Jag fördömer våldet och hoten men man måste se allt ur många vinklar och mångas ögon för att studera situationen.

Andra kulturer ska ju såklart respekteras, men de ska även ha respekt för våran.

Att alla ska tycka samma kommer nog aldrig hända, därför är det så viktigt att det finns en hög grad av respekt för alla parter. Att man ska kunna visa vad man tycker, vare sig om det är via bild, film eller annan media så ska det respekteras, oavsett vem det är som tycker det.

Men nu verkar det ju vara så att enligt vissa muslimer, så tycker man olika, eller har en annan uppfattning eller dylikt om deras tro eller om deras profet, gud etc då har man FEL och borde dö. Vad är respekten som vi alla borde ha?

Det är ju detta som är så fel, Theo van Gogh gjorde en film om hans syn på hur kvinnor blir behandlade och det bemöttes både av hyllning och kritik, så det ska vara. Men han blev MÖRDAD för att han hade en annan syn och visade det.