mollsan skrev:Köpte platyn i onsdags, då var den ok. Upptäckte det vita igår på dagen. Plockade ur den ur karet på eftermiddagen.
När jag kom från jobbet vid 8-9 imorse var den död.
Har som jag nämde läst om columnaris, eller munröta som det också heter och trodde själv det först. Men sen att luddet "lossnade" och lade sig på botten i sjukkaret tycker jag är lite skummt! Och att den dog så fort!
De övriga fiskarna verkar ha börjat vänja sig vid sin nya miljö (de nyköpta alltså) Och verkar inte vara fel på alls.
Som du säger själv så låter det inte som munröta. Det vita utvecklas till rena hål i fisken runt munnen, det lossnar inte... Kanske var svamp, låter mer troligt. Vet dock inte om det kan lossna av.
Men så länge dom andra fiskarna inte uppvisar symptom hade jag personligen inte behandlat karet på något sätt. Medicinering slår trots allt ut bakteriefloran i karet och skapar obalans, vilket i sin tur kan leda till en hel rad andra problem.
Håll bara koll på dom andra fiskarna lite mer noggrant den närmaste månaden och ta bort eventuellt sjuka fiskar. Verkar ju som att dom andra firrarna mår bra.