Bikarbonat som du satt i vattnet har inget med den generella hårdheten att göra(GH) utan reglerar karbonathårdheten (KH)

Kort beskrivning av skillnaden.

GH = Kalcium och magnesiumhårdhet, det är denna hårdhet som beskriver om växter och djur vill ha hårt eller mjukt vatten, man ökar denna hårdhet genom att tillsätta kalcium i vattnet genom marmor kalksten, kalcium sepiaskal snäckskal eller äggskal (när man tagit bort ägghinnan) och man kan minska hårdheten genom att filtrera över torv.

KH = karbonathårdheten styr PH-värdet rätt exaKT, HÖGRE kh LIKA MED HÖGRE ph OCH TVÄRT OM, KORT KAN MAN SÄGA ATT JU HÖGRE kh-VÄRDE JU STABILARE BLIR ph-VÄRDET och ju lägre ju ostabilare ph-värde. KH-värdet man bör sikta in sig på är mellan 4-10 grader KH. Håller man sig i det nedre delen så är det relativt lätt att ändra ph-värdet efter behov men man kan lika gärna drabbas av för snabba förändringar, så jag siktar in mig på att alltid ha så höga kh-värden som möjligt för då flukturerar inte PH-värdet nämnvärt men i gengäld är det svårare att förändra ph-värdet om man skulle vilja det.

Så för Äppelsnäckor skulle jag rekomendera:

Temperatur
18.0 - 28.0 °C

Vattenvärden
7.0 - 8.0 pH

Vattenvärden
10.0 - 30.0 dGH
4.0 - 10.0 dKH