Marnat skrev:
Haha nej jag är ganska ny inom hobbyn :) Har hållt på ett antal år med regnskogsterrarium dock och principerna är nästan desamma i ett såddant, även om verktygen man har till hands är annorlunda. Dock är jag en sån jobbig knowitall, jag älskar information av alla dess slag utan att för den delen ha anledning av sagda information, jag kan med andra ord mycket väl plugga på exakt hur man startar ett saltvattenskar under en hel helg, men jag har inga planer på ett sådant :) Jag läser på för att det är kul helt enkelt. Kan vara min ADD som spökar där, jag fastnar väldigt lätt på såddant jag tycker är intressant och har 5 sekunders minne och koncentration på såddant jag anser är tråkigt.

Gällande räkor så har många dem för att de är fina att se på och har intressanta beteenden, där relativt duktiga städare av allmänt bråte och gojs som annars samlas på botten, men de är inte lika duktiga algätare som tex otocinclus i min mening. De rör inga levande växter men älskar döda växtdelar vilket är helt ypperligt :) Gällande deras relation till fiskar, ja, får de plats i munnen på en fisk så funkar de inte med den typen av fisk :) Men de funkar utmärkt tillsammans med mindre fiskar som dvärgciklider, mindre tetror osv, dock bör du väl inte räkna med många överlevande yngel ;)

Vad jag har märkt är de inte rymningsbenägna och de är inte alls läskiga, kan inte knipas som krabbor eller bitas som fiskar :D

Även om terrarium är lite liknande blir jag ändå imponerad över hur du lyckas komponera ihop växter och annat. Vad hade du för något i terrarierna? Höll på lite själv med terrarium tidigare med sumpsköldpaddor, klockgrodor, anolisödlor och en och annan snok. Bra att du läst på om saltkavarium, då kan jag fråga dig om det skulle bli aktuellt i framtiden. :)

Låter faktiskt som att räkor skulle vara kul ändå. Så länge de ger fan i växterna och funkar ihop med fiskarna. De största och mest agressiva fiskarna jag tänkte ha är fjärilsciklider och gurami (mosaik och dvärg eller honung) - kan det funka. Små botior också i och för sig, typ pakistan. Är ju alltid roligt med individer som göra akvariumet intressant. Jag antar att de sprattlar och rör på alla små ben och det räcker för att äckelfaktorn ska höjas till max på mig. *ryser* Men det kan vara intressant att se hur de beter sig. Konkurrerar de med t ex pansarmalar eller kan/bör man ha både och? Vilken sort kan vara lämplig att börja med?