vickson skrev:
Jo jag vet ju att det är mer en fingervisning men jag vill heller inte ha för mycket utan vill att karet ska vara i balans och att det ska vara "skönt" att titta i. Så du tror att mosaik kan funka ändå? Hur många bör man ha? Får se om det blir mosaik eller dvärg sen men måste jag dessutom ha mer än 3 som jag tänkt blir det kanske trångt annars.

Nej skägg vill jag inte ha, är redan lite nervös för att se vilka alger jag kommer att få i framtiden. Är nitisk så här i början och täcker över karet med ett mörkt lakan när det inte är tänt och låter det vara tänt 10 h/dygn och hoppas att det hjälper lite i alla fall.

Hittade nu också en ytterst liten invånare som jag själv inte stoppat i - en 2 mm stor snäcka av något slag.

Lägger med några bilder på dels slemskicktet och dels snäckan men har en bedrövlig kamera som inte alls vill ta bilder på nära håll och har problem med skärpan.

Balans och nitiskhet brukar inte vara en bra kombination!
Sluta oroa dig för lite ludd och alger det hela fixar sig självt efter hand.
Ju mer du mixtrar och gör ren ju längre tid tar det!
Ett exempel från mina experimentella ungdoms år:
Jag tog ett 45 liters akvarium och inredde med sand stenar och en massa växter.
Samt några svärdbärare och lite guppy. Allt på en gång. Sedan matade jag rikligt med vattenloppor (dapnier). Efter ett par veckor så blev det alger på stenar och glas, då virade jag in burken i gråpapper.
Den tekniska utrustningen bestod av 1 ramp med 2 glödlampor vilket jag oftast hade på ca 12 timmar.
Burken fick sedan stå i 1 år på det viset!
Morsan kallade mig djurplågare eftersom jag slutade mata och latoxe för att jag inte bytte vatten!
Vad jag däremot gjorde var att fylla på med destillerat vatten lite då och då samt byta glödlampor.
Efter ett år tog jag bort pappen och skrapade rent framrutan. Jag blev riktigt förvånad själv då detta hade blivit ett av de vackraste akvarier jag någonsin haft. Jag hade också betydligt fler fiskar i olika storlekar en när jag startade utan att det var överbefolkat. Det var också befolkat av en hel del snäckor som jag inte hade stoppat i med flit. Troligtvis följde dom med någon växt.

Även morsan var förvånad över resultatet och hon var normalt tuff att imponera på!