jenmad skrev:
Det beror ju på hur "galen" hunden är. När jag haft egen hund med mig, som jag ville skydda, så gick jag emot den främmande hunden och sa bestämt åt den att gå hem.

När det inte funkar (i ett fall av många) undvek jag hunden istället. Ingen ögonkontakt, inte prata med den, ingenting helt enkelt.

En mycket hundrädd person som jag pratat med fick lära sig att just ignorera hunden, och kroppsspråk är utmanande. Att bara snegla på hunden och att inte gå rakt emot hunden är inte hotande/utmanande. Så just nu, utan egen hund, skulle jag hålla koll på hunden men inte prata med den eller titta rakt på den. När jag har en egen hund att skydda säger jag åt den främmande hunden att "gå hem" alternativt hotar den med mitt kroppsspråk så att den lämnar mig och min hund ifred.

Hälsningar

Jennifer

Mycket bra svar... Jag slapp skriva ett så långt inlägg..

Men jag måste lägga till, om en hund kommer i en regelrätt attack så: stanna och stå stilla, när hunden är en bit ifrån så ryt till "Gå härifrån" lr nått sånt och peka samtidigt..
Men då ska det vara en regelrätt attack.. Om den kommer skuttande i godan ro så ignorerar jag och går lugn vidare..