katti73 skrev:
Jo, jag tror att både jag och min son kommer sitta klistrade framför akvariet , det ser ju jätteroligt ut när dom tar hand om ynglen. Men nu har jag en till fundering, såg nämligen precis att äggen har ändrat färg, från att ha varit gula så är dom nu vita/genomskinliga. Undrar om det ska vara så eller har dom äggen rent av blivit dåliga?

Jahapp! Då måste vi skilja på vita och genomskinliga ägg (sedan undrar jag hur du kan se äggen? Har de lagt dessa så öppet...?).
Blir äggen homogent vita är de inte befruktade - då "mjölkar" de igen och blir snabbt angripna av mögel. Sedan är det så att äggen, som till en början bara består av "cellmaterial för DNA-kedjorna att frossa loss på" - tänk hönsägg - är just gula för att senare bli alltmer transparanta när fostret utvecklas. Blir äggen genomskinliga brukar man (om man nu har lite flax, som du, att kunna få se äggen) se hur det blir små svarta prickar (ögonen) och sedan hur äggen kläcks. Själv har jag sett massvis med ciklidägg utvecklas - men inte just Palettscikliders, då de oftast döljer dessa väldigt väl.
Katti! Kolla om äggen är helt vita - eller genomskinliga. Som sagt; är de helt vita, liksom tvärsigenom, är de obefruktade, och du får vänta till nästa lek. Sedan är det så att en del av äggen kan vara vita, obefruktade - och det är just dessa föräldrarna har en sådan makalös förmåga att sålla ut med sina munnar, för att de befruktade äggen inte skall bli angripna av bl.a. mögel