VisualDarkness skrev:Nu har jag läst på rejält om ammoniakförgiftning och oj, det kan viss ge rejäla bestående men som gör fisken känslig i längden. Jag vet att jag fick spår av det ena och det andra ämnet för några månader sedan när pumpen dog och det är en anledning till varför jag kör dubbla filter nu. Kan vara sviter efter det och det andra 60l är ju hyfsat nystartat så där är det inte lika förvånande.
Jag får nog försöka lösa cirkulationen bakom bakgrunden men nu har jag en del vallisneria som hittat dit bakom och frodas som kan ta upp endel eventuella ämnen.
Jag ska försöka få bild på kampfiskarnas fenor i andra karet så ni kan se det röda som jag inte trott kunnat vara något farligt utan bara pigment. Värdena i båda karen ser utmärkta ut enligt tester och inga fiskar flåsar eller liknande. De är mest bara hungriga och letar mat men det är ingen matdag idag. ;)
Mätte just kranvattnets pH efter jag fyllt hinken och väntat en stund (brukar vara lite dålig på just den mätningen) och den visar på ett värde pH~8. Med andra orde verkar det inte sjunka på samma sätt som senaste gångerna jag kollade.
Kan de ha ändrat om i vattenverkat måntro?
Med ett 40% byte blir kanske ökningen lite kraftig eller vad säger ni?
Borde jag få ner värdet först på något sätt?
Jag har funderat på pH-sänkare, torv eller liknande i 60l karet men jag vill nog inte ha KH som är lägre än 3-4 och för torven har jag inte kommit på någon praktisk lösning.
Eftersom jag själv joxar med diverse medel i vatten så är jag mistänksam mot eventuella buffer
kemikalier. Jag kan ha fel men....
Så nu får jag säkert på skallen av defdac.:) Men kanske du skulle dra ned på mängden vatten vid vattenbytena? Jag misstänker att du har betydligt bättre vatten i burkarna en i kranen. Håll bara lite koll på NITRAT nivåerna (men ingen panik som med nitrit). Som jag sagt tidigare fundera på CO2! Detta borde hjälpa till att få dina växter att dra i sig mer näring och kanske stabilisera ph något.
Bakgrunden: kan du inte koppla baksidan till antingen in sug (med filtermatta) eller ut blås på det ena filtret? Jag tror att detta är ditt problem. Förutom kanske en historisk Ammoniak spik som du så riktigt funnit kan ge framtida skador.
Jag skulle inte mixtra med torv just nu! Du kan få mer ph yo-yo med ditt kranvatten.