1. Ja, de passar i nästan alla sällskapsakvarium, dock kan det bli problem om man har allt för tuffa eller stora fiskar.
2. Äppelsnäckor lägger äggkorvar ovan vattenytan och de är enkla att se och ta bort om man inte vill ha snäckbebisar.
3. Beror på från art till art. Vanlig äppelsnäcka (pomacea bridgesii) blir mellan 4-5 cm. Däremot Jätteäppelsnäcka (pomacea canaliculata) kan bli upp emot 10 cm!
4. Jag har fått för mig att de trivs i "flock" då de gärna sitter bredvid varandra och äter tillsammans. Så 2-3 tycker jag är minimum.
5. De blir sälllan sjuka.
6. Ja, men man kan även ge dem kokad sallad, spenat, broccoli, maskrosblad. Skalade ärtor och gurka brukar också uppskattas!
7. Jag tycker det är intressanta, det är därför jag odlar dem. Det är roligt att ha äppelsnäckor och försöka oda fram nya färgkombinationer.
8. Nej, möjligtvis en lite mörkare plats i karet där de kan gömma sig. Dock är de lite krävande vad det gäller vattenvärden. Eftersom deras skal är gjort ut av kalk, och kalk eroderar (löses upp) när pH värdet blir för lågt i akvariet. Därför rekommenderar jag attha ett pH-värde på minst 7,5. pH går lätt att höja med bikarbonat!

En bra sida med mycket info är http://applesnail.net/content/multi_languages/swedish.htm

Lycka till! :D