CyaneaCapillata skrev:De senaste avsnitten med Cesar som jag sett på tv är när han tar med sig problemhunden hem till sig och "rehabiliterar" den. Varför gör han det om det är människan som är problemet? Du kan inte lösa problemet utan ägaren, om de nu ska få tillbaka sin hund, vilket de ju får i slutet av avsnittet. Vad ger det för budskap? Om du får problem med din hund, låna ut den till någon annan som får ta hand om problemet så du slipper?
Det finns så mycket bättre alternativ till Cesar! Som jag tidigare nämnt så brukar Victoria Stilwell använda trevliga metoder som ändrar beteendet hos framförallt ägarna, inte bara hunden. Vill man läsa böcker om hundträning rekommenderar jag varmt Anders Hallgren. Han är en av mycket få riktiga hundpsykologer, och han har en fantastisk filosofi som bygger på vetenskap och ny forskning.
Han kanske tar med hunden för att först bryta ett negativt mönster? Han lämnar ju inte bara tillbaka den efteråt?
När den är "nollställd" från det negativa så kommer han med en hund som är öppen för ny relation och då blandar han in ägaren som får (i bästa fall) lära sig om sina misstag. En nystart...
Personligen är jag nöjd med min och min hunds relation så jag känner inget större behov av vare sig Ceasar, Victoria eller Anders. Klart man alltid kan lära sig mer men jag har ingen problemhund utan tycker mer det är trevlig att titta på Ceasars program och för mig har han bra budskap.