Mina första posthorn dog inom några dar, fick nya och det var detsamma.
Det tog ett tag innan jag såg sambandet mellan den svarta glittriga sanden och posthornsdöden...
Jag hade ju alltid vattenberedningsmedel i mitt vatten också och när jag bytt sand så fungerade allt.
Tills jag en dag av någon anledning tog posthorn ur karet och la i en glasskål med vatten direkt från kranen utan vattenberedningsmedel.
Dom tvärdog!
Jag har grävd brunn och det är antagligen metaller eller annat i mitt vatten som posthornen inte klarar av.
Med vattenberedningsmedel så går det dock bra.
Utöver dessa 2 saker som jag vet tar död på posthorn så är det bara höga halter av ammonium -> nitrit som jag sett att posthornen har problem med. Men då jag har räkor så trillar dom oftast av pinn långt före posthornen av detta så som regel upptäcker jag dessa halter och kan vidta åtgärder innan posthornen dör.
Så länge posthorn sätter sig fast i något så är dom relativt okey. Börjar dom däremot blekna i färgen så är det som regel början till slutet.
Posthorn bleknar, dom röda o rosa nästan ända till beige och i några fall gulvitt. Så kan dom se ut omkring 2 veckor innan dom verkligen dör.
Dom posthorn som dött av min sand eller mitt vatten har inte hunnit blekna, dom har dött innan den processen startat.