Fuzzop skrev:Du har ju fått ett par bra länkar om hur man kan bygga i trä, ville bara påpeka att din ide med plexiglas i fronten nog inte är så bra, har själv byggt kar med plexi till sidor och botten (som jag fått gratis), plexi är normalt väldigt dyrt och det blir dessutom lätt repigt (även dessa extra hårda "reptåliga" som jag använt), att ha det i fronten känns lite tråkigt såvida du inte planerar att ha kvar karet mer än nåt år.
Har inte riktigt läst länkarna men för en hållbar innerbehandling är det epoxi som gäller, båtlacker eller dammduk håller nog några år men inget för den som vill ha karet en riktigt lång tid ;)
reptåligheten varierar en hel del på plexi, dels beror det på vilken kvalité på plexin, dels beror det på om den är ytbehandlad
eller inte, exempelvis så hade jag ett kar på 50 liter i plexi, där gick det fasen inte att repa rutan hur jag än gjorde, men så var
den ytbehahandlad med en sorts stenhård klarlack, samtidigt så skall det erkännas att, prexis som ovan talare säger, att det
kostar därefter, jag är tveksam till att man får som privatperson tag i rätt kvalité på plexi till samma eller lägre kostnad än vad
motsvarande glas kostar.
man skall dessutom veta att normalt akvariesilikkon fäster dåligt på plexi........inget kul på stora kar.....
nääää....glas skall det vara....
.