Märkligt "fenomen" detta! Jag skulle i så fall vilja dementera denna inavels teori... eller ja, delvis dementera den, då jag har haft ett litet akvarium med guppys, (sedermera ett inavelsexperiment) från det att jag gick i tvåan i gymnasiet, fram tills nu! Snodde några guppys från skolan, och där har de befunnit sig, sen dess (inga nya gener utifrån... bara de som följde med i påsen när jag snodde dem), och jag har faktiskt aldrig sett några krokiga yngel alls däri. Borde tillägga att de i början av sommaren genomgick en drastisk genetisk flaskhals, då det bara återstod två små yngel av beståndet, (o)lyckligtvis var det en hona och en hane, och nu simmar där runt ett tiotal yngel, alla tjocka, glada, och friska! Sen lär inte storleken på karet ha någon större betydelse heller (om det inte är storlek kaffekopp), då mina simmar runt i en... hör och häpna (och förfasas): SKÅL (modell cirka 15-20 liter).

Det måste (enligt min uppfattning), vara en annan faktor som gör att de blir krokiga... en recessiv genetisk defekt, som nedärvs från föräldraparet, "för trång öppning" vid "födseln", det som VisualDarkness föreslagit (och nitton andra olika förslag som jag inte kan komma på för tillfället). Jag tror nog att jag skulle sätta mina pengar på vattenkvalitet, samt den krokiga honan... och dåliga gener...