Dexter skrev:
Det tog några dagar för mina att förstå att gurkan var mat, sedan blev de som galna i den. Själv tror jag ju som Azur ovan att en gurbit som ligger i ett par dagar inte påverkar något nämnvärt. Har ALLTID gurka eller Broccoli i vårt. Vi har ju 9 stycken Ottosar i ett 75-liters och inte en enda har dött som sagt, trots att de ska vara känsliga fiskar. (Ett litet kar är dessutom känsligare än ett större som ditt.) Har aldrig haft problem med nitrit, har prima vattenkvalité, trots viss överbefolkning av räkor och Guppys i samma kar. (Räkor och Guppys gör fler räkor och Guppys, det är de riktigt, riktigt bra på.;)) Tror snarare det är övermatning av flingfoder/tabletter som skapar problem. Man plockar ju upp gurkan och lägger i en ny efter ett par dagar. (Hade man däremot lämnat massa gammalt gurkjox i vattnet skulle det vara mindre fräscht...) Jag tror alltså inte att du behöver vara ett dugg orolig. Dina ottosar mår säkert betydligt bättre med stödmatning än utan.

Alltså, jag bara gapade nu när karet tändes - dessa fem små firrar har rensat hela karet på brunalger på 1,5 dygn. Rutorna är soprena, alla växter, bakgrunden och stenar. Allt som var täckt av en brun hinna. [:-9] Hoppades att de skulle få bort lite alger men detta är tusen gånger bättre än min livligaste fantasti.

Jag ska fortsätta lägga i gurka el broccoli på nätterna i samma hörn, få se om de fattar vinken till slut. Sen när de gör det börjar jag komplettera med lite algvåfflor - det borde väl vara bättre ur föroreningssynpunkt. Om några veckor när den mest kritiska perioden är över kommer jag inte att oroa mig för stödmatning utan det är nu i början när det har gått så kort tid och jag ändå har rätt mycket fisk i (3,5 v - 5 platy, 2 fjärilsciklider och 5 otosar).

Alla fem lever i alla fall fortfarande och verkar jättepigga och glada. Inte alls så skygga som jag trodde att de skulle vara. En av dem simmar nu mest upp och ner längst glaset i ett hörn och den kanske det är lite varning på men övriga äter på runt hela karet.

Fattar inte nu varför jag aldrig haft otosar tidigare. Fantastiska fiskar som jag är otroligt glad att jag upptäckt till slut.