Kjell Fohrman skrev:Tycker du är inne på helt fel väg och moraliserar över folks smak. Det enda som betyder något är att fiskarna ges en bra miljö och utifrån det spelar det ingen roll om det är en döskallegrotta eller en natutrogen stengrotta de får gömma sig i.
Det vore bättre om akvaristerna la ner energi på att "predika" över bra djurhållning, än att "predika" om hur dålig smak andra har eftersom det knappast för akvariehållningen framåt. Så gjorde också jag förr men på nu gamla dar har jag väl blivit lite förnuftigare och predikar hellre för bra djurhållning.
I bland läser du poster som hinhåle läser bibeln...skratt
Beskrivningen var vad jag tycker är ett ”smyckeakvarium” vilket du frågade efter!
Folk kan ha vad tusan de vill i sina burkar bara detta inte är skadligt för fiskarna, min ärliga mening.
Jag kritiserade inte plastväxter i sig det var mer att inte alger som inte fick växa på dom och som skall hållas borta med alla tänkbara eller otänkbara metoder. UTAN hänsyn till fiskens välbefinnande.
Om fisken bara är ett design ellement och ingen hänsyn tas till deras välbefinnande så är det just dålig djurhållning, se biten om diskus och koraller. Ditt exempel med krukväxter är MYCKET bra! Det går också i linje med mitt diskus/korall koncept. Allt naturligt är inte bra i ett akvarium. Motsatsen kan ofta vara sant!
Jag åker till Aquarama nästa senvår - på samma sätt som jag gjort alla gånger de senaste ca. 15 åren.
Jag är inte LITE avundsjuk! Det skulle vara otroligt intressant att åka dit. Jag skall ta mig tusan se om jag inte kan göra det. Vi kan ta detta på PM.
Om svenskodlat är bättre eller inte är en stor fråga och som jag tar upp i mitt miljöföredrag. Om man ser det rent miljömässigt så är svenskodlat oftast sämre, däremot är svenskodlat ofta bra ur djurhållningssynpunkt. Så för att ge ett svar måste man nog göra en avvägning för resp. fall.
Har du en utskrift av ditt miljöföredrag, vore kul att läsa?
Men vi diskuterar djurhållning här och där är vi på samma bana tror jag.