VisualDarkness skrev:Exakt, det är här folks okunskap ställer till problem precis som i första inlägget. Ormar anses superfarliga men i de flesta fallen är de hur lugna som helst, om man nu inte viftar med kvastskaft...
Därför brukar jag högt och ljudligt visa alla farliga djur, nu finns dom ju i naturen.
Men att fånga en snok och visa den för folk, låta dom klappa den, kanske hålla i den.
Det ger folk en "relation" med ormar.
"Hon på jobbet fångade en jättesöt orm" Och det sprids vidare att ormar inte är farliga.
Jag har även en liten redovisning om hur det hela med akvarium funkar, folk som inte är insatta tror bara att man har en skål med en deprimerad fet fisk i. och bryr sej således inte så mycket.
Nu funkar det ju inte så att hälften av Sveriges befolkning går ut och fångar ormar och visar den för andra hälften av Sveriges befolkning och hoppas på att dom ska gilla det dom ser.
Det jag menar är detta med att föra information vidare.
Visa folk. Lära folk. Det är inte bara söta fluffiga hundvalpar som visar kärlek och det där som gör att de flesta vill ha "husdjur"
Utan en ödla, papegoja, orm (kanske inte fisk... eller jo lite) eller annat övrigt djur, kan också bli tama och visa det där som uppfattas som kärlek.
Ut och demonstrera!