Eftersom Sverige tycks vara det land som bäst följer vetenskapliga och statliga rekommendationer så borde detta vara bättre en LAGstiftning. I samma anda borde tillstånd vara bättre en förbud.
Även om vi sett exempel på absurda bestämmelser och tillstånd från Bygert! Ungefär som lagen om att man måste vara konfirmerad för att bl skrothandlare (jag vet inte om den fortfarande finns). Lagar tenderar också att vara globala. Man försöker täcka in så många möjligheter man kan inom samma lag.
Storleken har betydelse! Detta borde inte vara det svåraste att lagstifta om. Man kan kanske säga så här.
I en behållare som är avsedd för permanent hållande av akvariefisk skall ha en minsta volym av XX liter. Den skall också ha en formfaktor som tillåter en minsta fri vattenyta av YY cm2/liter.
Fiskar får inte heller hålas permanent i behållare som har mindre längd/brädd mått som understiger en faktor av x ggr fiskens mått som vuxen (man kan godkänna exempelvis fishbase som norm). I några extremfall kan säker ovanstående bli fel men med det borde man kunna pricka in 90 -95% av fallen och sedan kan man ge tillstånd i speciella fall.
Naturligtvis är inte bara storleken viktig för bra fiskhållning men man måste börja någon stans!
Viltfångat vs Odlat blir knivigare då många faktorer spelar in (väger man sedan in exempelvis miljöaspekter blir det en värre). Men jag slutade hålla saltvattensfisk efter att ha sett hur dessa fångas. Däremot har jag hållt exempelvis viltfångade Malawi och Tanganyika ciklider för att odla renrasiga stammar som sedan saluförts till affärer. För att på så sätt minska trycket på den vilda populationen. (Det var min moraliska ursäkt i vart fall)
Odlingsformer: Samma sak här. Knivigt och man kommer ofta in på estetiska/moraliska frågor. Men kanske gränsen är nådd när det väsentligt förhindrar fiskens förmåga att röra sig (vad nu det är). Olika färgformer borde helt klart vara tillåtna. Exempelvis albino former. Då dessa även påträffas i naturen.
Hybrider eller korsningar: Samma sak här men jag kan inte se ett problem att hålla dessa i ett akvarium.
Dels finns ingen större risk att dessa kan förorena en naturlig population i Sverige eller förstöra ett ekosystem. Dels förekommer detta naturligt i många fall. Man kan naturligtvis hänvisa till mördarbin, etc. Men jag tror inte vi kommer att se rubriken Gäddätande mördarguppy i Hjälmeten.
Om ni nu läst allt av ovanstående dravel från mig och är en lagstiftare så tänker ni nog så här:
Oh fy fan vad komplicerat! Skall jag nu göra moster Agda till ett kriminellt element bara för att hon stoppade i ett par små rosa påfågelsciklider i sitt 25 liters guppyakvarium?
Då är det bättre att förbjuda akvarier i Svenska hem!
Vi har således lite att bita i!