Dre skrev:
Så ditt argument till att hundar inte kan vara farliga genetiskt är rätt och slätt att de har funnits som människans bästa vän i århundraden. Visst är hunden domesticerad, men det betyder ju just att den är avlad för att ge en genetisk förutsättning som människan vill ha. Det verkar alla i tråden acceptera, men att man skulle kunna avla fram "aggressivitet" eller liknande det är visst helt omöjligt. Eller menar du/ni på allvar att inga människor har försökt avlat för att få fram "kamphundar" eller andra så kallade aggressiva beteenden och tillhörande fysiska förutsättningar?

Visst påverkar miljön ingen kan påstå något annat, men jag tror att det finns få individer på denna jord som tror att arv inte har någon betydelse för beteendet. Det räcker ju att veta att arvet har betydelse och att människor i urminnes tider har avlat på vakthundar och aggressivitet i alla dess former för att inse att vissa raser har en större benägenhet till att vara farliga. Dels av psykiska förutsätningar hos rasen och dels av fysiska förutsättningar (stor och muskulös).

Herrejisses! Jag har väl för jösse namn inte nånstans skrivit att det INTE avlat för att få fram aggressivitet (människan igen du !!!) - det var knappast det mitt inlägg rörde sig om...

Jag har heller inte skrivit att hundar INTE KAN vara farliga! De föds som regel inte farliga, nä!!! Snarare BLIR de farliga i FEL händer - det är mer vanligt än att de föds farliga - framgår inte det i mina inlägg eller?

Sen skriver jag också att de har nedärvda instinkter - det du kallar arv............................ så jag har aldrig påstått att det inte existerar eller inte påverkar beteendet - så:
- DÄRFÖR är det så viktigt att man kan tillgodose hundens behov och krav - förstår fortfarande inte varför det är så svårt att förstå
Har man inte möjlighet eller resurs att ta hand om en viss hundras så är det väl för jösse namn inte svårare än att man måste kunna inse det?

En hund som FÅR DET DEN BEHÖVER är mindre farlig än många andra djur och människor - det som gör den aggressiv är oftast fel hantering/omvårdnad eller människor som hetsar dem att bli aggressiva