kaj.p skrev:Det som finns på pränt är nog svårt att komma åt, för hur diffust det än är så är det detta inspektören bygger sin granskning/tolkning på.
Problemet är att det lätt ramlar in personliga värderingar i granskningarna/tolkningarna dvs det som anses Ok här är helt på tok någonannastans.
T.ex Blygerts sista länk som visar på nya tolkningar inte någon lagändring.
Att tro man kan ändra på de lagar som finns tro jag inte ett skit på. Frågan är vad man kan göra.
En väg är att hobbyn själv upprättar en standad för vad god kvalitet för fiskhållning är. ( vet jag nämt detta innan utan gehör men jag är 100 på att det skulle vara bra)
En annan sak man kan gör inför träffen är att försöka samla in till synsrapporter från de sista åren gärna spridda över hela riket.
Jag är också här 100 på att de olika tillsynspersonernas tolkningar kommer att skilja sig åt. Och ställer man div olika rapporter mot varandra så vissa detta på brister i nuvarande lagstiftning Sedan eftersom våra myndigheter är mycket för kvalitet i sin granskning, så kan man därför jobba för att få fram nationella guidelines för akvaristisk granskning. Dvs tydligare regler.
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Låter logiskt![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Om sedan dessa ”nationella guidelines” ingick i utbildningen av inspektörer vore vi på samma sida! [/SIZE][/FONT]
Det är nog som Kjell säger ett problem med okunnighet hos inspektörerna.
Kanske man helt enkelt borde ställa krav på deras utbildning och kunnande?