Jag tror att det är svårt att göra nån jätteskillnad på skalen när de väl blivit dåliga tror jag...en liten förbättring kan man nog åstakomma iaf. på färgfronten vad jag har märkt...så länge inte skalen eroderat väldigt mycket så är det ju ingen fara för hälsan hos dom även om det kanske inte är jättesnyggt...
Äppelsnäckor vill gärna ha pH på 7,5 och uppåt för att skalen ska va i bästa kondition...
Själv så är jag nöjd om jag kan ligga över pH 7,2 pga vattenvärdena som jag utgår ifrån här, sen så är det ju en kompromiss för att fisken i karen oxå ska trivas
Du kan ju se på några Spixisnäckor som jag fick hem som var riktigt fula i skalet, du ser ju klart gränsen på utväxten sen de kom i karen här.
http://img203.imageshack.us/i/005pd.jpg/
Det jag har märkt på dom är att tillväxttakten minskar om de får mindre kalk lr går i kar med lägre pH...vet inte om samma sak gäller äpplena:confused:
Har oxå äpplen som har jättefin färg men som har fått nått litet hål på skalet och några som fått större sprickor.
Snäckorna är ju aktiva och lätt hänt att de trillar ner från rutor och landar på nån sten lr så...vissa skador får man nog räkna med:)