Så du menar att ett djur skulle kunna födas till att vara aggressiv? Att det är något man inte kan påverka? Det var ju en intressant tanke... Men jag ser inte logiken. Är människor också födda till att vara arga och ilskna då? Eller är detta något exklusivt för djur?

Jag skulle inte jämföra lekbeteende med aggressivitet. Visst tror jag att ett djur som växer upp med en aggressivare förälder tar med sig detta (miljö), men inte på samma sätt som ett lekbeteende. Lekbeteendet beror på att något uppfattas av arten som sexigt, vilket alltså leder till att den individ som kan uppvisa detta sexiga får para sig mer än andra. Det är liksom evolutionärt betingat. Det är alltså inte själva beteendet som nedärvs. Men aggressiva beteenden uppkommer ju bara när något provocerar. Kan provokationer nedärvas? Svaret är Nej. Jag står fast vid att beteenden som aggressiva beteenden inte nedärvs.

Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg om att vi vet mycket lite om hjärnan. Vi har ingen aning om hur vår personlighet skapas. Eller är du precis som dina föräldrar? Och i så fall, vad är det som påverkat det? Själva det genetiska arvet, eller din uppfostran och levnadsmiljö?