Tack för snabbt svar:)!
Nejdå, jag har inte fullt med scalarer, endast en.
Totalt sett har jag: 2 guldfiskar, 1 scalar, 2 räkor, 1 mal, 3 st platy och numera endast 1 stackars neontetra:(. Är detta för mycket tror du?
Hade ingen aning om att fiskar klarar en hel vecka utan mat, men det ger mig ju en liten tankeställare iaf kring mängden mat jag ger. Nu matar jag 2 ggr/dag, men väldigt lite per gång (enligt min mening iaf).
Pumpen är av typen: Elite stingray 15. Den följde med paketet som jag köpte. Bakpå pumpen finns det springor som en neontetra lätt får plats i, och vid två tillfällen så hittade jag tetror som levde, men som satt "klistrade" mot bakstycket på pumpen, precis som om de sugits fast...
Vad tror du f.ö. om storleken på pumpen...kan den vara tillräcklig för mitt 54 liters akvarium? Och hur ska jag rengöra filtret tycker du? Ska jag ta ut filtermassan och krama ur den under rinnande vatten? Har fått för mig att filtret då tappar massa fina bakterier...
Sen dök det upp ytterligare en fundering...Jag har ju lite problem med tofsalger i akvariet. Jag nyper bort blad som är hårt angripna, och så renör jag glaset förstås. Jag har minskat en del på ljustiden för att få bukt med algerna...men kan detta påverka fiskarna negativt? Växterna behöver kanske ljuset för at växa tänker jag...Nu har jag bara tänt ca 6-7 timmar/dygn...känns lite tråkigt oxå att inte kunna se in i akvariet, eftersom tjusningen givetvis är att kunna titta på sitt akvarium...
Bör jag slänga i växtgödning varje gång jag gör ett vattenbyte, för att på så vis göra det tuffare för algerna?
Jag ska iaf genast öka frekvensen på mina vattenbyten.
Tack igen på förhand!!!!