Fialott skrev:Tack för snabbt svar:)!
Nejdå, jag har inte fullt med scalarer, endast en.
Totalt sett har jag: 2 guldfiskar, 1 scalar, 2 räkor, 1 mal, 3 st platy och numera endast 1 stackars neontetra:(. Är detta för mycket tror du?
Guldfiskarna trivs i kallare vatten (som redan nämndes) Dessutom behöver betydligt mer utrymmme en guldfisk blir utan problem 20 cm stor.
Dessutom skitar dom ner något kopiöst:p Så har du dessa så måste du byta mer vatten.
Fialott skrev:
Hade ingen aning om att fiskar klarar en hel vecka utan mat, men det ger mig ju en liten tankeställare iaf kring mängden mat jag ger. Nu matar jag 2 ggr/dag, men väldigt lite per gång (enligt min mening iaf).
Jag matar mina fiskar Max en ggr/dag. Oftast brukar jag mata varannan dag.
Fialott skrev:
Pumpen är av typen: Elite stingray 15. Den följde med paketet som jag köpte. Bakpå pumpen finns det springor som en neontetra lätt får plats i, och vid två tillfällen så hittade jag tetror som levde, men som satt "klistrade" mot bakstycket på pumpen, precis som om de sugits fast...
Vad tror du f.ö. om storleken på pumpen...kan den vara tillräcklig för mitt 54 liters akvarium? Och hur ska jag rengöra filtret tycker du? Ska jag ta ut filtermassan och krama ur den under rinnande vatten? Har fått för mig att filtret då tappar massa fina bakterier...
Du kan köpa lite filtermatta i zoobutik och peta in i springan, men se till att det inte åker in i filtret och gör sönder saker där inne.
Det borde nog funka, men jag tror att ditt filter blir ganska överbelastat med tanke på vilka fiskar du har, egentligen borde du leta efter ett större akvarium:p
Men bara du håller koll på fiskar, vattenbyten och matning så borde det gå bra. Men det är inte optimalt.
Fialott skrev:
Sen dök det upp ytterligare en fundering...Jag har ju lite problem med tofsalger i akvariet. Jag nyper bort blad som är hårt angripna, och så renör jag glaset förstås. Jag har minskat en del på ljustiden för att få bukt med algerna...men kan detta påverka fiskarna negativt? Växterna behöver kanske ljuset för at växa tänker jag...Nu har jag bara tänt ca 6-7 timmar/dygn...känns lite tråkigt oxå att inte kunna se in i akvariet, eftersom tjusningen givetvis är att kunna titta på sitt akvarium...
Bör jag slänga i växtgödning varje gång jag gör ett vattenbyte, för att på så vis göra det tuffare för algerna?
olika alger beter sej på olika sätt.
Men man kan säga att näringen är i obalans, Om du köper gödning (en bra och billig är pmdd)
Som du häller i efter varje vattenbyte så kommer algerna ge med sej efter ett tag.
I början kommer det MASSA alger, men sedan kommer växterna att konkurera ut dessa.
Köp snabbväxande växter. som cabomba, vattenpest och liknande.