Faltsetas skrev:Tack för de svaret... Uppskattas :) ingen fara med länken... jag har några frågor angående de bara? skall jag inte mata dom alls under 1-2 veckor när dom mun-ruvar? hur får man bästa "grönvatten" hur länge brukar de ta innan dom spottar ut ynglena?
Jag matar inte under ruvningen men har dom i grönvatten. Jag ser alltid till att hålla honorna för sig själva efter att de spottat så dom får tid att äta upp sig.
Grönvatten: Hmm, Mitt sätt är kanske inte att rekommendera men jag använder brunnen hönsdynga!
Det kan lukta lite så använd det inte inomhus och i bostad med hustru/make! Sedan rejält med ljus helst solljus.
I ditt fall skulle jag nog ympa med matjord och konstgödning. Exempelvis blomstra.
Eftersom jag har hårt vatten med mycket Kh så mäter jag ammonium och stoppar i fisk när det går ned. Om du har relativt lågt PH Kh så håll koll på nitriten. Jag skulle i så fall buffra med bikarbonat. Alger (grönvatten) kan använda både CO2 och bikarbonat som kolkälla.
Kort sagt gör tvärs om mot vad man rekommenderar för algfritt akvarium!
Men krångla inte till det! NatalCiklider kan man nästan inte få död på. Skaffa ett lagom akvarium (250 -300 l) i med lite grus och några rör (tegel eller plast) ett bra filter med yngelsil och 1 hane 3 honor.
Om du sedan har 1 eller 2 lika dana burkar för ynglen att växa upp i så är det bingo!
Mata med bra foder och sallad!