Fick ju det rådet att jag kanske skulle ha lite svalare för de fiskar jag har. Gissade att värmarens termostat slår ifrån när det är varmt i lägenheten men det kanske är lika bra att stänga av den och hålla koll på att det inte blir för kallt?
Inga medel vid rengöringen och väl ursköljda kärl att förvara vattnet i under tiden. Ja, jag fortsatte med samma filter (har förstått det som att det finns värdefulla bakterier där).
Håller tänt 11 timmar per dygn, ett lysrör. Snäckorna har nog minskat efter att jag dragit ner lite på matningen (flingor två gånger per dag, så mycket som fiskarna äter på några minuter).
Jag sköljde gruset i rent kranvatten ett antal gånger tills jag tyckte sköljvattnet var hyggligt rent. Växterna däremot sköljde jag inte... Gruset köpte jag i akvarieavdelningen på en djuraffär, jag hoppas det var av tillräckligt god kvalitet.
Nej, inredningen för övrigt består bara av en skiffersten som jag haft hela tiden, inget annat.
Skulle en bild av akvariet hjälpa dig att förstå problemet? Finns det möjlighet att posta bilder i forumet?
/Mats