Jag hade redan spanat in de flesta av de arterna men några hade jag missat! Bl a hade jag missat Xenotilapia ornatipinnis som var superhäftig på youtube!

Frågebomb!

Hur går ett gäng sådana i strömt vatten och hur känsligt blir det med aggressivitet hos sällskapet?

Tips på sällskap som även låter yngel överleva?

Pris och svårighet att hitta? (Akvarielagret har de listade för 247kr, lite för saftigt men Flavipinnis var ännu värre)

Övriga frågor:

Era personliga favoriter?

Ge något/några exempel på kombinationer så jag får igång tänket för dessa ciklider?

Med Viktoria lockar framförallt Haplochromis thereuterion, om man bara skulle veta hur svårhittade de är idag och priset.

1:
hur kraftig pump har du till ditt 222 l?

2:
jag tror att de är ganska känsliga mot stryk. men lite borde de nog tåla.

3:
de flestaäter ju yngel om de får chansen. men jag har för mig att dessa inte äter upp yngel.

Snäcklekare
Callochromis pleurospilus
Hästnosciklid (osäker)
Sedan finns det ju en massa stimmfiskar som inte äter yngel som cyprichromis leptosoma och Paracyprichromis nigripinnis. leptosoma har du för litet kar för men jag tror att du kan ha nigripinnis i ditt kar.

4:
om du menar Xenotilapia ornatipinnis så tror jag att de inte är så svåra att hitta. du har ju redan hittat på akvarielagrets lagerlista. eftersom de tog 247 kr så tror jag att priset ligger kring 200-250 kr.

5:
personliga favoriter?
Callochromis pleurospilus
Julidcohromis marlieri
Spathodus erythrodon
Neolamprologus tretocephalus
Neolamrpologus leleupi

Kombinationer?

Prinsessan av burindi 1+1
Julidochromis-art 4 st
Neolamrpologus leleupi grupp
Lamprologus multifasciatus 1+4

Altolamrpologus calvus
Callochromsi pleurospilus
Spathodus erythrodon

Paracyprichromis nigripinnis grupp
Lamrpologus stappersi 1+1
Julidochromis regani 4 st

Neolamrpologus pulcher 1+1
Neolamrpologus tretocephaulus
neolamrpoologus leleupi eller julidochromis regani

viktoria som jag vill ha är haplochromis sp. "ruby green", Haplochrimis sp. "red back scraper" och Paralabidochromis sp. "rock kribensis"