Det där med Boll och pinnar stämmer hur bra som helst!
ALLA (de flesta) fotbollsintresserade har bara sitt intresse i huvudet. Har dom inga större intressen förutom det så kan det vara. De flästa står gärna i grupp, och diskuterar olika matcher som gick för flera veckor sen........

Gällande de flesta andra intressen jag har/haft så har man oftast fått försvara sitt intresse då andra inte förstått varför det kan vara kul.
Jag umgås ju oxå med rätt mycket sportintresserat folk. Men dom har börjat vänja sig vid mina konstiga och ibland impulsiva intressen.

Innan höll jag på med råttor, fick försvara genom att säga att det var trevliga djur! roligt sällskap mm
Omgivningen bara skakade på huvudet!

har hållt på med skateboard och varit intresserad av extreme sporter i övrigt, var bara jag och några andra som höll på med, vilket fick fotbolls- intresserade att rynka på näsan då man helt plötsligt bröt mot fotboll och började med sådant!

Det är likadant med Akvarie-intresset det ända där är att folk kan tycka att det är snyggt att titta på. en liten stund iaf....
nu har jag inte så många akvarium ännu, så ännu tkr dom inte att det är farligare än att, vad onödigt att skaffa dem!

När jag skaffade mig min hund, ja då var det lita onödigt att jag hade den och fick ta upp tid med den. Men dom hade ändå mer intresse och förståelse för en hund än för annat man hållt på med.
Och det är nog bara för att,, ja En hund, det har ju alla, så det vet dem ju, den skäller lite, fäller lite, och måste rastas.
Så en hund är okej!

Men allt annat man har sysslat med då? Varför är det bara okej att hålla på med saker som alla andra gör? typ fotboll, innebandy osv.

Så någon direkt försvars mekanism har jag inte, mer än att förklara hur allt ligger till och varför jag har intresset osv.
Det är faktiskt svårt att för omgivningen förklara varför man fått intresset och varför man vill ha det, eller testa på det!