bossep skrev:Jag begriper inte moralen med att det skall vara fel att mata fiskar med andra levande fiskar!
Skall jag sätta munkorg på mina platy var gång en guppy hona skall till att föda?
Förresten behöver jag munkorg till guppyna också efter som dom otäckingarna har kanibalistiska tendenser!
Jag kan inte se något fel i att hålla ”mat fisk” i ett välskött akvarium med bra förutsättningar och rent vatten. Det dör nog betydligt mer fiskar pga övermatning med flingor och pellets en vad som dör i mun på en annan fisk. Dessutom är detta en relativt långsam och plågsam död.
Jag ser framemot argument som bevisar att jag har fel!
Du har absolut inte fel. Moralfrågor liksom frågor om tycke och smak är ofta olösliga och det finns sällan något som är rätt eller fel. Jag håller inte något matakvarium eftersom jag personligen inte ser någon poäng med det. Likaså skulle jag inte hålla med levande möss om jag hade orm eller katt men visst, det är ju naturens gång och det är bara att gilla läget.
Inlägget om matkar med guppys kommenterade jag i ljuset av vad jag sett här på forumet dvs att många vurmar så för sina små gyppysar och svärdbärare och gör allt för att rädda vartenda lilla yngel till vuxenlivet och det lirade liksom inte med att föda upp till mat. Förvånar mig lite att ingen kommentar kommit från det lägret.
Hoppas jag klargjort att jag inte värderar och dömer, tyckte bara det var en intressant frågeställning eftersom alla vi här får ju anses tycka om fisk, oavsett det är en häftig ciklid eller en mesig guppy. Själv ska jag nu sätta mig till bords och avnjuta några välpanerade spättafiléer....:)