Dre skrev:
Nu känns det som du på allvar försöker missförstå. vi har djurrättslagar, som jag självklart stödjer. Men det finns givetvis en gräns om vad som kan lagstiftas, vi vill knappast ha lagar som säger hur du ska klappa hunden exakt hur många kilometrar den ska gå per dag. Och så vidare. Som du själv ser i den lag vi har så finns skrivelser om att djuret ska skötas väl och få möjlighet till sina naturliga beteenden osv, det tycker jag räcker. Sedan kanske vissa avsnitt bör förtydligas, men det blir ju intressant vad de kommer fram till i omskrivningen av lagen. Det betyder inte att vi kan leva i en anarki, men inställningen bör vara att lagar ska minimeras. I övertygande skala sköter djurägarna sina djur mycket väl, bättre än svältande barn i sitt eget land till och med (gäller kanske inte Sverige dock). Det finns tydlig statistik på hur mycket vi lägger på leksaker till våra husdjur och jämför det med bistånd så får du en uppfattning.

Missuppfattar vad? Du skrev själv att det bara är att vi måste ha acceptans för att folk själva väljer hur ofta de vill rasta sin hund....

-att alla gör på sitt sätt...

Ett land med sådan kontroll på sina medborgare och som så utstuderat väljer att lagstifta om detaljer är nära definitionen på fascism eller möjligen kommunism.

- just det - som att förbjuda rottweiler, menar du?

Vad gäller rätten till att ha djuren så kan jag hålla med där står det just mellan individens önskan att äga ett djur för nöjes skull (vi talar inte om blindhundar och dylikt, det är en annan sak) samt det kollektivas säkerhet.

Och i mitt tycke kan det vara acceptabelt att några få (som det ändå är fråga om jämfört med landets befolkning) individer får backa från sitt nöje att äga stora muskulösa hundar. Och kan man korrelera risken för skada på tredje person med en viss ras så är det lämpligt, då vissa stora hundar kanske ändå kan tillåtas om risken är liten.

- några få? bara titta på zoopets lilla undersökning där 451 säger nej till förbjudning och 79 ja - är måhända 451 stycken rottweilerägare?

Samma resonemang finns redan kring massor av andra djur som i sverige är förbjdna att hålla: stora kattdjur, vargar, björnar,... Jag vet ej på rak arm om det är tillåtet att ha korsningar mellan varg och hund. Men här är det just ett avkall på individens önskan samt säkerheten hos det kollektiva. Det är var denna gräns ska ligga debatten handlar om.

Nå - det är väl ändå att ta i? Att jämföra en rottweiller med varg, björn mm är ganska befängt. hunden har funnits som människans följeslagare i måna tusentals år - det har väl knappast björnen, som ännu är mer vild än tam - antar jag iallafall
Korsningen varg/hund tänker jag inte ens blanda mig i - eller har rottisen mer varg i sig än andra hundar?