Jag skulle inte ha ett fullstort korallkar i sovrummet, mitt 500 liters står i vardagsrummet och är "tyst" men om man skall sova bredvid de så hörs alla dom lågfrekventa ljuden som man inte hör normalt på dagtid.
Då bör jag påpeka att mitt kar är byggt för att vara väldigt tyst, även om den har det mesta i teknikväg samt körs med sump(som normalt innebär en hel del ljud).
Dom färdiga paketlösningarna som finns är inte dom tystaste, även om vi pratar om kitt som kostar runt 20-40 papp.
Vill man ha det riktigt tyst o driftsäkert så är det bäst att man inte har tummen mitt i hand.

Mitt kar klarar sig en månad om någon fyller på osmosvatten i reservtanken och ser över skummarkoppen o foderautomaterna efter 2 veckor.
Jag har dock en väldigt kompetent "fodervakt" med en A4 med detaljerade instruktioner ifall nåt skulle se fel ut eller låta.
För en vecka så skulle jag skippa fodervakt, du skullebara veta hur många skräckhistorier man har hört om när fodervakter försökt "tänka till".

Mängden jobb beror helt på vad man skaffar för typ av akvarium/utrustning, det påverkar även driftskostnader etc...
Med mycke automation så minskar mängden manuella moment påtagligt.

//NiXoN