Lysrör är väl inte att rekommendera över huvud taget pga flimret. Filmar man i vanlig hastighet så är det dock acceptabelt men i höghastighet så blir det ganska störande. När jag filmar höghastighet i akvariet så stänger jag av lysrören och kör enbart 500W:aren.
Den här är filmad i 720p och då hade akvariet enbart 1x 30W (sen var givetvis rummet inte kolsvart, men ingen riktad belysning mot akvariet):
" target="_blank">
Helt ok ljus men man kan se lite flimmer.
Ett klipp filmat utomhus i 300 fps:
" target="_blank">
Foto utan blixt eller med lampa fungerar i 60 fps, med riktig blixt så kan man köra typ 10 fps eller nått. Sen finns det lite olika speciallägen så att den tex kontinuerligt tar bilder och när man trycker på knappen så får man ett antal bilder från innan man tryckte och ett antal bilder från efter man tryckte, så att man i efterhand kan välja den bästa.
Som sagt så har jag gått över till systemkamera för stillbilder och då har jag ju en helt annan kvalité på utrustningen (http://www.photographyblog.com/images/products/canon_ef_70_200mm_f4_is_2.jpg) och bilderna blir därefter. Istället så ligger ansvaret på mig att ta bilden i rätt ögonblick, förut så skötte kameran det åt mig :)