Nja det tycker jag inte alls hjälper och det är också ofta för trångt framför akvariet så det funkar dåligt med skärmar och jag får ändå reflexer i glaset när jag fotar med blixt på långt avstånd (mer än 50 cm).

...

Men det klart om du bara skall fota hemma så tror jag nog att ett 100 mm skulle funka bra om man kan arrangera det enligt ovan. Vill du ha ett macro som kan användas för fiskfotografering såväl hemma som borta så är ett 60 mm att föredra.

Med skärmarna förutsatte jag att pwrdesign menade på de sidor av karet man inte fotar ifrån men det kanske var fel. Annars är det som sagt jobbigt med reflexer i rutan från framförallt rumsbelysningen.

Det blir nog att slå till på ett 100 mm men jag har fortfarande ingen riktig känsla för vad skillnaden blir med ett 100 mm makro-objektiv vs ett 100 mm standardobjektiv. Kommer jag behöva stå längre ifrån karet med makroobjektivet än jag gör med standardobjektivet pga av att makroobjektivet inte skalar ned objektet lika mycket som standardobjektivet? I så fall kan jag förstå 60-rekommendationen för med standardobjektivet sitter jag inte mer än 30-40 cm från karet hemma och tycker jag kommer för långt ifrån...