Kjell Fohrman skrev:Har inte en susning om vad ett superzoom är för något.
Objektiv med stort spann i brännvidden. 18-135 kanske inte tekniskt sett är ett "superzoom" men jag räknar det som sådant. Praktiskt för vardagsfotografering med en del självklara kompromisser.
Kjell Fohrman skrev:Sedan anges alltid närgränsen från fotomotivet till kamerahuset - så med mitt 100 mm macro så befinner sig är närgränsen från objektivets främre del till motivet bara ca. 10 cm (objektivet är ca 20 cm). Medan jag med mitt zoom inställt på 10 mm måste sitta ca 1 meter ifrån för att få skärpa.
Olika objektiv = olika närgränser. Helt klart. Men inte får man olika närgräns med samma objektiv vid varierad brännvidd? Det var så jag läste inlägget tidigare.
Kjell Fohrman skrev:Som jag skrev så kan man sitta nära med ett 100 mm också men det funkar liksom inte eftersom skärpan inte hinner med.
Pga tyngre objektiv alltså? OK, värt att tänka på.
Kjell Fohrman skrev:Det gör däremot med ett 60 mm - där behöver man inte ta ett steg bakåt. Jag kör alltid med automatskärpa och jag kan hålla kameran ändå framme vid akvariet (har alltid motljusskyddet på så det tar emot först om jag slår i akvariet) och den hinner med. Det finns inte en chans med ett 100 mm.
Det är väl där de olika objektiven skiljer sig åt mest i praktisk användning då. Autofokus är trevligt att använda sig av så jag får helt enkelt testa hur pass snabb 100-linsen känns.
Ingen som tror på budgetvarianten med 50-linsen + makrolinser?