Christerhedberg skrev:Det är ett bra ämne du valt. Fundera själv på att föda fram guppys och målet var att pyssla med gener och försöka få fram speciella former & färger. Men det är svårt att komma upp i många antar generationer under så pass kort tid. Jag har i alla fall bara till 5/2-2011 att slutföra arbetet.
Tänk på att detta skall göras på under en lång tid. Det skulle kunna bli svårt att skriva i loggboken efter ett par månader då du i princip bara matar, observerar och gör vattenbyten. Det kan ju bli rätt enformigt. Med tanke på att din lärare betygsätter loggboken lika mycket som resultatet.
Personligen skippar jag akvarie-idé för att jag inte riktigt kom på något passande. Istället tillverkar bland annat jag, vobblers, jerkbaits, knivar och andra vildmarksprodukter. Då får man ju även med ett UF-företag, vilket är bra för min del då jag går ekonomi och det är bra att ha med sig.
Nu kom jag på att man skulle ju kunna försöka vara en liten grossist: köpa ett gammalt hemgjort kar, ta sand från en strand och lite svenska vattenväxter och odla fisk, som sedan säljs till privatpersoner på mässan nästa år, samt zooaffärer. Dock så får man ju inte ihop mycket på det, och som sagt, svårt att utföra på den tidsbegränsning vi har.
Återigen, lycka till :)
Projektet handlar ju inte bara om att föröka fiskarna utan att bygga upp en biotop och det tar betydligt längre tid. Har tänkt att bygga eget mäsk-system och då är växterna också en viktig del i det hela och sen är det vattenvärden. Sen kan man ju även göra en sådan jämförelse som karrokaj skrev om och då är det lite skrivande samtidigt som att jag antagligen kommer jaga sponsorer i början så jag tror att jag utan problem kommer ha att göra tills april då mitt arbete ska vara färdigt. Vilket gör att jag ska tillbringa ungefär 3h i veckan för att få ihop mina 100h, och visst kommer det inte alltid vara lika mkt att göra, men 100h kommer det nog bli.