Kjell Fohrman skrev:Men Zoom är alltid en kompromiss - ju större zoom och ju billigare desto mer har det kompromissats - jämfört med de fasta. men de är ju praktiska - speciellt vid resor
Ja, mitt är paketalternativet till 550D-kameran, 18-135. Inga vidare ljus-prestanda precis men helt OK för vardagsbruk.
Kjell Fohrman skrev:Visst är 100 mm macrot längre och tyngre än 60 mm men det tror inte jag är orsaken till svårigheten att snabbt hitta skärpan med 100mm.
Hmmm... du har ju en Nikon. Sitter inte motorn i kamerahuset där till skillnad från Canons kameror? Då kan man ju tänka sig en viss skillnad i hur olika tunga/stora objektiv upplevs vid fokusering - men det kanske går ha motor i objektivet också?
Kjell Fohrman skrev:Vet uppriktigt sagt inte vad en makrolins är för något. Men allt som sätts på stjäl ju ljus och då krävs det mer ljus istället. Jag tror nog att kvaliten blir klart sämre.
En sådan här, t ex, och jag tänkte då på att sätta den på detta objektiv som verkar ha utmärkta ljusegenskaper. Dvs, det borde finnas ljus nog att ta av t o m om man sätter på en makrolins. Säkert inte samma kvalitet som dedikerad makroobjektiv men verkar vara en billig version värd att testa - i synnerhet som jag ändå tänkt köpa 50-objektivet någon gång.