Kjell du skulle ju kunna borra på rätt ställe, eller bara plocka bort byttan, och haka på en slang som leder vattnet ner i karet :)

Vad man har och når för luftfuktighet beror ju på ganska många faktorer, framför allt rent byggnadstekniskt. Har man t.ex. som jag ett äldre hus med oisolerad platta och ingen dränering så hade jag fått köra avfuktare långt mer än någon med ett modernare, dränerat hus vars platta står på en halvmeter isolering. Jag kan aldrig tänka mig att jag sommartid (då luftfuktigheten är som högst), skulle kunna komma ner till 50%. Och om jag gör det så hade det kostat många rubler.
Å andra sidan vad gäller fuktigheten och mögel så skiljer ju behovet för låg rf (så heter det va?) också mellan konstruktioner och inredning. En källare likt min med 'nakna' putsväggar och betonggolv har ju liksom inget som kan mögla :) Fukten i luften stiger bara uppåt och uppåt tills den är ute ur huset.
Har man istället inrett sin källare konstruerad likt min, dvs man har reglat och gipsat väggar, man kanske lagt ett organiskt golv m.m., då ska man passa sig för där finns gott om grogrunder för mögel.