Uppdatering, nu med bilder då mitt guldmedlemsskap gått igång!
Är nu inne på dag 29 sedan uppstarten. Måste säga att det gått förvånansvärt bra men förr eller senare kommer väl motgångarna/utmaningarna (beror på synsätt, he he).
Fler växter har tillkommit men än så länge är det ingen superfart på tillväxthastigheten (dock helt ok med tanke på att det är så nystartat). Har som tidigare konstaterats inte så hemskt bra ljus och har bara kört EC därtill. Har idag silikonat en DIY diffusor och kommer börja koka mäsk så fort jag har tid för blandning och montering.
Har använt en hel del filtergojs från mitt lilla akvarie, tillsatt en skvätt filterbakterier på flaska och tagit det lugnt med fiskbelastning och matning så jag har inte haft tillstymmelse till nitrit. Därför fick mina vuxna segelfensmollys (1+4) flytta in lite tidigare än tänkt och det blev ett lyckat drag för de har gått hårt åt den lilla algtillväxt jag hade börjat märka av.
Har som sagt fått lek på ancistrusarna, "Stök-Orvar" (den vuxne hanen) började direkt gräva under en rot och bara 3 dagar efter inflyttning fanns där rom. Så nu simmar minst 15 små rackare runt däri, är glad att jag inte föll för frestelsen med svärdplantor. Har bara magdalensis och den har väl fått vissa märken men å andra sidan växer den som tusan så de ska nog inte hinna med.
Har också funderat mer på vilka fiskar som kommer att inhandlas framöver och lutar åt:
6-8 Cyordoras Adolfi
3-6 Apistogramma Cacatuoides
3-6 Mikrogeophagus Altispinosus
5-10 Otocinclus Macrospilus
Tillsammans med fler segelfenor som står på tillväxt i det lilla karet.
Börjar vara lite tveksam till tetror ändå men framtiden får utvisa hur det blir med den saken.
Det som står planeringslistan nu:
* Fixa mäsksystemet.
* Börja med PMDD (har kört standard tropica och flaskan får nog ta slut först)
* I mån av ekonomisk möjlighet förbättra belysningen.
* Skaffa mer fisk
* Börja gallra ut de växter som inte trivs/passar när växtligheten tilltar, är lite grönsakssoppa nu.
Slänger upp lite bilder:
1: Katta är galet förtjust i ancistrusmalarna.
2: Blivande mäsksystem, kör alltså en powerhead i halvliters flaska, kommer att kunna dölja det rätt bra med denna konstruktion.
3: Peak in i ancistrusnästet just innan ungarna flyttade ut.
4: Helhetsbild.
5: Med nattbelysning, vita och blå dioder.
Kommentera och tyck gärna!